Underbara ungar!

Ungar är fantastiska!
 
Vi har tur som har flera stycken såna. 
Fyra för att vara exakt.
 
 
De har genom åren förgyllt våra dagar på flera sätt och gör det ännu.
 
När de var små förgyllde de dagarna med egna uppfattningar och uttryck.
 
Jag minns bland annat när Malin och Ester försökte komma överens om landet Bulgariens rätta namn.
 
Malin var övertygad om att landet heter Bulbarien medan Ester bestämt menade att det heter Gulbarien och inget annat!
 
 
Eller när Ebba var övertygad om att Polen var ett land i Chile.
Eller när hon trodde att Filadelfiakyrkan i själva verket var Philadelphiaostens fabrikslokaler...
 
Stina har varit med mig på kontoret ett par dagar.
En mysko magbakterie som har spökat men som varken blir det ena eller det andra, men som ändå gör att jag inte vågar chansa och skicka henne till skolan.
Idag var hon då egentligen helt frisk, men det visade sig ju inte förrän klockan var efter nio...
 
Efter lunch kom hon på att hon ville till farfar och tända ljus hos honom.
 
Absolut, självklart! svarade jag och fixade fram gravljus och tändare.
 
 
På väg till farfars minnesplats så berättar hon att hon minsann respekterar de planterade med att inte gå över där de ligger. 
 
 
Jag försöker att inte skratta i stundens allvar. 
Hon fortsätter att predika i hur man ska vara på en kyrkogård.
 
När vi går förbi ett par gravstenar säger hon;
"Egentligen är det roligare att tända ljus på såna som är planterade med såna där." säger hon och pekar på gravstenarna.
 
Jag biter mig i läppen och håller med.
 
 
Hon fortsätter och undrar hur jag vill bli planterad, som farfar eller med en sten?
 
Jag vänder på frågan och frågar hur hon vill att jag ska planteras.
 
 
Hon svarar klokt och vuxet trots henne roliga ordval;
 
"Egentligen inte alls, men så funkar det ju inte. Men jag tror att jag vill att du ska ha en sten så jag kan göra fint där och så."
 
 
Då betsämmer vi det, svarar jag.
 
 
Jag älskar de här stunderna då barnen är gravallvarliga och fundersamma, samtidigt som det blir så himla roligt.  Den här stunden gjorde min dag!
 
Tack ljuvliga ungar för att vi får låna er lite!💕
0 kommentarer publicerat i Familj
Taggar: Barn, Järvsö, Järvsö Kyrka, Livet, hälsingland, kärlek