Älgjakt 2017 del 1

Så var det äntligen dags! Årets älgjakt med allt vad det innebär. Mest av allt står den för härliga dagar med jaktkamraterna som man dessvärre inte träffar annat än just vid älgjakten. Jag älskar också tiden i skogen. De tidiga mornarna när man smyger ut och inte riktigt vet hur dagen skall arta sig.
 
 
Dag 1 var mulen men åtta grader varmt, lite vind från nordväst. 
Vi träffades kl 04:50 och vår jaktledare och tillika min svåger, talade om för oss vilka riktlinjer vi skulle följa och vilka pass som skulle besittas.
 
Jag fick sitta på "Gerrys Pass".
Svärfars.
Han som lärt mig det mesta inom älgjakten.
Han som såg till så att jag hade en repstump i fickan "för att det är bra att ha".
Han som såg till så att jag hade ett par extra latexhandskar med mig "om de andra går sönder".
Han jagar inte med oss längre. Men han finns i allra högsta grad med oss i minnet.
Definitivt vid hans egna pass.
 
 
 
I år sparar vi tjurarna till oktober och försöker oss på ko, fjoling och kalv nu i september. 
Strax innan Peter släppt på Dacke ropar Johan ut på radion att han hade ko och tjur vid sitt pass. Det var inget annat att göra än att dra tillbaka pekfingret och vänta tills Peter släppt på Dacke.
 
 
Det blev inget skjutet första jaktdagen.
Men bra mysigt var det hur som.
Johan delar nog min uppfattning bara till viss del eftersom han har Bältros och lite halvont. Det gör att han har valt att inte gå med hunden i år utan sitter istället på pass. Hans favoritsyssla på älgjakten... 
 
Dag två.
Nya pass och nya möjligheter.
Jag blev tilldelad "Flärken". Ett fint litet pass precis vid en liten myrplätt. Jag smög genom skogen lite extra för jag vet att det ofta går älg där.
Mycket riktigt stod där en ko (eller kviga) i hörnet av myren och betade. Jag smög försiktigt fram för jag tänkte att jag skulle nå fram till passet innan jag kunde meddela Peter och Dacke att jag hade älg hos mig.
Men älgen hörde mina tassande steg och travade iväg upp genom skogen.
Strax därpå hör jag ett skott.
 
 
Kon hann inte förbi Chatrins pass.
 
 
Hennes första älg.
Stort grattis till Chatrin!
 
 
Det är mycket skoj i vårt lag och alltid en så härlig stämning.
Snacka om att man får en energikick på flera plan med jakten.
 
Nu laddar vi för morgondagens jakt.
Nu ska vi försöka oss på kalv och spara de stora till oktober.
 
 
 
 
0 kommentarer publicerat i Jakt
Taggar: Jakt, Jägare, Jägare Jakt, Älgjakt