Jägaren och Hjortkvinnan

Igår hade jag äran att få se Torsbergsgymnasiets Estetiska program framföra sin tolkning av en folksaga från Yorubafolket (Nigeria).
Alldeles extra bra var ju skådelspelerskan/sångerskan/dansaren i rosa...
Min Ester! ❤
 
 
Jag blir lika tagen varje gång jag får se något av dessa ungdomar.
De är så duktiga.
Jag formligen älskar när de blommar ut i en härlig stämsång.
Så kraftfullt och mäktigt!
 
 
Sagan handlar om en jägare som blir blixtförälskad i en kvinna som är av ett mystiskt folkslag där hon är till hälften människa och till hälften hjort och kan när som helst förvandla sig till hjort.
När jägaren ber om hennes hand, svarar hon ja på villkoret att han aldrig får avslöja hennes ursprung.
 
 
Kvinnorna i byn blir så klart misstänksamma på jägarens nyfunna hustru och undrar över hennes hemlighetfulla person.
 
 
Estetprogrammets tolkning av folksagan innehåller både humor, härlig dans, sång en del känslosamma och finstämda scener.
 
 
Jag ska erkänna att jag vid slutet fick lov att blinka lite extra hårt för att inte avslöja mina tårfyllda ögon. Om det bara var enbart av stolhet över min dotter tänker jag inte avslöja...
 
Väl värd att se!
Ni får chansen att se den ikväll på Kulturhuset i Bollnäs kl 18!
 
 
0 kommentarer publicerat i Allmänt
Taggar: Bollnäs, Dans, Estetiskaprogrammet, Musikal, Sång, Teater, Torsbergsgymnasiet, Uppträdande, hälsingland