Home sweet home del 2, master bedroom.

Så har vi bott hemma i en vecka. 
Ljuvligt!
Livet har helt plötsligt blivit så enkelt igen (om vi jämför de senaste tre månaderna).
 
 
Ungarna har mycket lättare att vara med sina kompisar utan att be om skjuts.
De tar sig till och från skolan av egen maskin.
Har jag glömt att köpa mjölk, ligger ICA bara ett stenkast bort.
 
 
I förra inlägget skrev jag om undervåningen.
Den proffsnickarna har gjort.
Nu tänkte jag bjuda er lite på övervåningen.
Där de där hobbysnickarna har hållit hus.
En av dem två lite mer. 
 
När vi köpte huset var det egentligen bara tre sovrum uppe och en stor hall/allrum.
När vi flyttade in behövdes det ytterligare ett sovrum. Det kändes viktigt för oss att våra flickor fick ett varsitt rum. De var till en början tre till antalet men blev ganska snart fyra.
 
Så på övreplan har det varit tre barnrum och ett sovrum till oss.
Ett relativt trist sovrum.
Inget sovrum som man känner den där härliga myskänslan i direkt.
 
Så Johan kom med en idé...
 
 
 
 
 
Av två barnrum skulle vi göra ett sovrum!
Ett sånt där lyxigt "stora-barn-förälder-sovrum".
 
För att få till det hela fick vi göra om stora delar av hela övervåningen så vi fortfarande har rum till alla även om två av barnen är halft-om-halft utflyttade och en tredje är på väg ut ur boet hon också.
 
 
När väggen mellan de två rummen var riven, hittade vi även det gamla fönstret.
För länge sedan satt det ett fönster här uppe.
Men någon gång bestämde man sig för att göra två rum av utrymmet och tog därför bort fönstret. 
 
 
 
Vi bestämde att sätta in det igen. Öppna upp taket till nocken och få så mycket rymd som möjligt.
 
 
Johan har spenderat otaliga timmar på övervåningen under dessa tre månader.
Jag har jobbat de kvällar jag har fått över medan helgerna har varit vigda till renovering för oss båda.
 
En av alla utmaningar var murstocken som går rakt igenom huset. I sovrummet och i hallen utanför så har det varit en stor cementklump som vi ville få bort.
Det var ett riktigt projekt!
 
När vi rev bitar av den hittade vi rester ifrån någon av alla sotare som varit här under årens lopp.
 
 
 
 
 
Den har vi sparat och denkommer så småningom att få en speciell plats som sin egen. Ännu så länge har den fått en plats i ett av fönstren med utsikt över Järvsö Klack.
 
Liksom det förra inlägget tänkte jag bjuda på några klassiska före och efter bilder.
Här nedan ser ni den tuffa cementklumpen som vi fick kämpa med.
Men det var värt det!
 
 
Resultatet:
 
 
 
 
Behöver jag berätta att jag sover som en prinsessa?
Jag älskar vårt nya sovrum!
Vi har en hel del piff kvar, men vi tar det med ro.
 
 
Vi känner oss för i ett lagom tempo.