Älgjakt del 1

Så är jaktsäsongen igång på riktigt!
Äntligen säger många, å nej, säger en del.
Jag håller mig till skaran som säger äntligen!
 
 
Jag är ju privilgerad och har jakten i mitt yrke också, men den "privata" jakten slår det mesta!
Då när vi åker upp till Nyland i Västernorrland. (strax utanför Ullånger) så kan vi liksom släppa jobbet lite och "bara jaga".
Då när vi är i skogen som jag känner allra bäst.
Där jag hittar och känner mig "hemma" även om det inte är mitt barndomshem, utan min mans.
 
 
Men det är den här skogen som jag har spenderat mest med "egen tid" här har jag travat för mig själv, lärt mig att hitta ganska bra.
Här, i den här skogen skulle jag kunna sova under bar himmel och ändå känna mig makalöst trygg.
I den här skogen var jag med på min första jakt.
I den här skogen sköt jag min första älg.
 
 
I den här skogen har jag även varit dyngblöt ända in på småbyxorna!
Som i torsdags.
Årets älgjaktspremiär. Det regnade på tvären.
Jag tänkte att djuren inte skulle visa sig alls.
Men ganska snart kom det en kviga rakt emot mitt pass.
Jag visslade för jag tänkte att hon skulle stanna till så jag kunde få ett bättre läge.
Men hon hörde inte mig i regnet och blåsten.
Hon fortsatte springa rakt emot mig.
Skjuta rakt framifrån är aldrig bra.
När hon väl vek undan hade jag inget kulfång och jag visste inte om unghunden var med eller om det var en "ströjälg". 
Jag avstod därför skott.
Men härligt att få vilt i pass!
 
 
Dag nummer två.
Klarblå himmel och en fantastiskt vacker morgon.
Cirka tjugo minuter över sju levererade unghunden Pirkkonojas Laban en fjoling till Jörgen.
Jättekul!!!
Extra roligt eftersom det är väldigt många år sedan Jörgen sköt en älg senast!
 
 
 
 
 
 
Efter det sedvanliga jobbet som hör till efter att man skjutit en älg, blev det lite ärtsoppa i solen. Tänk att allt smakar så himla gott under jakten?!
 
Efter lunch postade vi om och jag fick med mig The Princess of Bergvägen på pass.
En sån gång är det viktigare att det blir en positiv upplevelse för henne, än att jag skulle hoppas på att få ett läge att skjuta.
 
 
 
 
Så nej, det kom inget vilt förbi vårt pass kan jag avslöja.
Men vi fick en fantastikt härlig eftermiddag!
 
Det är en härlig stämning i det här jaktgänget, och jag är fantastiskt glad över att jag får dela den här jakten med min svärmor.
 
 
 
Det har nog inte undgått någon att hon är en rolig prick och att vi har rätt roligt tillsammans!
Det förhöjer ju dessa jaktdagar ännu mer.
 
Men det är inte bara svärmor i jaktlaget som är rolig som tusan. Stämingen i laget är rätt rå, men hjärtlig.
Jag fick ett sparat meddelande ifrån Chatrin idag när jag satt på pass.
Hon hade en sparad konversation från förra året när vi förmodligen var rätt less...;
(Jag "är grå K" här nedan)
 
 
Ja, vad ska man säga?
Det är förbaske mig en sån go känsla i hela mig efter ett par dagars "Nylandsjakt"!