Jakt med min egna hund!

Jag kunde knappt sova i natt!
Den 25 augusti är ett magiskt datum för alla som har en fågelhund.
 
Jag har faktiskt oftast varit på ripjakt i fjälls det här datumet vilket är magsiskt i sig.
Men den här dagen var för mig ännu mer betydelsefull!
 
 
Den här dagen har jag drömt om länge.
Att åka ut tidigt i ottan tillsammans med min Yosh för att jaga skogsfågel.
Bara han och jag.
Vi två.
 
 
Vi började vår jaktdag runt en fin myr.
Vi hade nog inte hunnit gå mer än 300 meter så blev det ett uppflog från en tjäder.
 
Både Yosh och jag var nog lite överladdade, han vrålade allt han hade i ren och skär lycka och sprang efter tjädern i all sin glädje.
 
 
Inte helt enligt skolboken. 
Men är det premiär så är det och det är inte alltid så lätt att tygla sig då.
 
När vi hade gått runt myren utan några fler fågelkontakter, så tog vi en paus för att smida om planerna lite.
Jag jagar på en ny mark som jag inte är så hemma på ännu.
Jag har massor att utforska, så det kommer ta lite tid innan vi lär oss marken.
 
 
Vi bytte mark helt och hållet och testade på en gammal tallskog istället.
 
Rätt snart fick Yosh en ny fågelchans, men den tog till vingarna i den täta tallskogen.
 
 
Fantastiskt spännande.
Jädrar vilken puls vi fick båda två!
 
Jag tror jag slutade andas helt för en stund när vi märkte att det var gott om fågel i gammelskogen.
 
Dessvärre så fick vi aldrig något bra läge på någon av dem.
 
 
Vi har lite för dåligt med rutin på skogsfågeljakt, både Yosh och jag.
Men vi lär oss nog.
Känslan av att jaga med egen hund, helt själv slår det mesta ändå!
 
0 kommentarer publicerat i Jakt
Taggar: Fågeljakt, Jakt, Jakthund, Jägare, Skogsfågeljakt, Vorsteh, fågelhund