"Först grina å skrek du..."

Valborgsmässoafton. Är det inte alltid dåligt väder då? Regn och snålblåst? Jag kan inte minnas en Valborg där det varit kanonväder... tydligen inte i år heller??!
 
Så klart skulle det ju cyklas en sväng också just idag. I skitväder. Fast det började inte så... det började i bara vanligt grått väder och lite blåst (det är ju 100% känns det som?!!).
Men efter ca 30 min så började det även att regna.
 
 
Men när blåsten är som värst och det liksom sprätter upp vatten i ansiktet ifrån Johans bakdäck, eftersom jag ligger bakom och han drar.
 
Han babblar i vanlig ordning och liksom håller stämningen på topp. Han skryter över mig och tycker att jag har blivit så mycket bättre i cyklingen än jag var ifrån början;
 
"Fan, vad starkt du har blivit gumman! Det är ju en jäkla skillnad på din form nu och hur det var ifrån början!"
 
Jag svarar inte i vanlig ordning utan försöker koncentrera mig på att parera allt vatten som sprutar upp och också hitta draget bakom Johan för att slippa blåsten.
 
 
 
Han fortsätter;
 
"Ja, men i början var det ju ungefär som det var när du började med skidorna. Först grina å skrek du, sen blev det ju bättre. Precis som jag tror det kommer bli med cyklingen. Du har ju grina och varit förbannad nu å, men det blir ju bättre, eller hur? Det kännder du väl?"
 
Japp, jag erkänner så var det faktiskt. Men det är ju kanske inte läge att påminna mig om det i regn och snålblåst??!
 
 
Dom säger ju att det är nyttigt att åka i skitväder också... ;)
Det bruna under näsan och på hakan är gruset som sprutat upp ifrån Johans däck... charmigt va´? ;)
 
 
Jädrar vad blöta vi blev. Men hur som så är det ju himla skönt att man inte ger sig utan biter ihop och står ut. Det kan ju faktiskt bli ett riktigt skitväder på Vättenrundan också... tyvärr... 
 
Efter att vi fått oss en varm dusch gick vi över till att fira Valborg. Så klart tändes grillen och vi avnjöt en läcker middag med diverse kött och godsaker.
 
Sen for några av oss ut på byn för att traditionsenligt fira in våren ordentligt med kasa och allt. Vi började på Mines badstrand.
 
 
Dessvärre var det dålig fjutt på den majkasan på Mines. Men vi hittade på andra saker så länge medan vi väntade på att det skulle ta sig.
 
 
 
 
Men så länge vi var kvar så på Mines bidde det inte mycket till brasa så vi åkte vidare ner till Kyrkön istället.
 
 
 
Måste säga att jag är svag för traditioner och jag tycker att det är mäktigt att höra Kyrkokören i bakgrunden sjunga "Sjöna maj" samtidigt som det sprakar ljudligt ifrån majkasan.
 
Välkommen våren!