Sju år senare är jag tillbaka

2012 tog jag ett beslut.
Ett beslut som skulle förändra min livsstil markant. 
Inget jag ångrat.
Inte för en sekund.
Jag skulle snarare säga att beslutet har bara berikat mitt liv.
 
 
Jag bestämde mig 2012 för att ta Jägarexamen för att få vara med i skogen och lära mig mer och med tiden bli en jägare.
 
Nu sju år senare fick jag möjligheten att åka tillbaka till Forswards Hund och Jakt.  
Vår layoutare, kameraman och kollega Anders har tagit samma beslut som jag gjorde 2012.
 
 
Det har varit så roligt att få följa Anders resa fram till skjutproven.
För att inte prata om teoriprovet och avståndsbedömningen.
Hans pulsklocka slog i taket flera gånger per dag!
 
 
Jag delade stuga med min kära kollega och en kurskamrat till honom, David.
 
Dessa killar förhörde varandra i tid och otid.
Fredagkväll kl 23:30 efter avslutad beäverjakt, stod det tydligen artkännedom på deras schema??!
 
 
Det var bara att bita ihop och försöka lyssna på en podd tills sömnen tog över.
 
Jag fick så lov att förstå att deras ihärdiga pluggande var ett måste inför teoriprovet dagen därpå.
 
 
Pluggandet gav resultat eftersom han klarade teoriprovet och kunde därmed fokusera på skyttet de återstående dagarna.
 
 
Jag minns så väl hur det var.
Jag minns också att jag sa till kursledarna Anna och Johan Fors Ward, att utbildningen var så fantastiskt bra och givande att jag så gärna ville göra den igen.
 
 
Nu fick jag ju chansen att få komma tillbaka och uppleva allt, även om jag inte behövde känna varken nerver eller press inför proven.
 
Jag kunde ju bara begrunda och ta vara på gobitarna!
 
 
 
Hur gick det för Anders då?
Jo, det gick bra!
Nu börjar hans tid i skogen att lära sig mer och att bli en jägare.
 
Jag ser fram emot en jakt som vi faktiskt har inplanerad mycket snart.
Då kanske han får chansen till sitt första fällda vilt?
 
Tusen tack till Anna & Johan som återigen har bjudit på fantastiska dagar!
 
En kommentar publicerat i Jakt
Taggar: Forswards Hund och Jakt, Hunter, Hunting, Jakt, Jägare, Skogen, Skytte, Utbildning, Viltvård, jägarexamen
#1 - - skrivdivan.se:

Men hur funkar det, känns det inte olustigt att skjuta djur? Eller hur frikopplar man sig från det? Jag tycker iof att det är mycket bättre att äta viltkött, för dessa djur har haft det bra under hela sin livstid i jämförelse med djur i industrin. Men jag skulle ändå aldrig kunna kunna jag själv.

Svar: Hej!Det fungerar bra. Det är precis som du säger, djuren lever i sin naturliga miljö och har det bra. Bättre än det kött som finns i kyldiskarna på ICA. Jag har levt som vegetarian fram till min jägarexamen och äter numer kött och mår bra. Jag tycker att jakten är fantastisk och ett mycket bra och organiserat sätt att få starka och friska viltstammar i Sverige.
Katharina