Nytt jaktlag!

Ni vet hur det känns när man ska gå och lägga sig dagen före en jaktdag.
Det kan jämföras med samma känsla som man hade som barn vid födelsedagar och julaftnar.
 
  
Det pirrar i magen, man är lite smånervös och går igenom vad man inte har glömt eller vad man har glömt.
För mig var fredagskvällens sömn lite extra påverkad av detta fenomen.
 
Jag skulle nämligen jaga med mitt nya jaktlag för första gången på lördag morgon!
 
 
Jag har bara träffat två av medlemmarna tidigare vid skjutbanan och vid en "jobbdag" med jaktlaget.
 
Dessa herrar är ju så klart supertrevliga.
 
Men sen hade vi ju resten av gänget...
Fasen, vad pirrigt!
 
 
Samling kl 05.00 den 22 september vid slakthuset stod det i kallelsemejlet ifrån jaktledarna som gick ut i somras.
 
Jag hade ställt min klocka på 04.00.
Packningen var klar sedan dagen innan.
 
Jag studsade upp 03:45 livrädd att komma sent!
 
 
Pirrig som tusan svängde jag in och parkerade bilen i den mörka septembermorgonen, gick sakta fram till dörren till samlingslokalen där jag hörde röster ifrån de andra jägarna.
 
Jag tog i handtaget och räknade tyst för mig själ till tre.
Sedan klev jag in.
 
Självklart möttes jag av allas blickar.
-"God morgon", sa jag och satte mig ner vid ett bord.
 
Ni vet... ungefär som om man var ny i klassen.
Den känslan...
 
 
Men den känslan försvann ganska snabbt.
Ett härligt gäng som fick mig att känna mig välkommen och omhändertagen.
 
Jaktledarna var verkligen måna om att jag hittade till de pass jag blev tilldelad.
 
 
Att sitta på pass är väl kanske inte den roligaste jaktformen.
Drömmen är ju att en vacker dag få jaga med egen hund.
Att få skjuta på ett ståndskall för egen hund... 
 
Men på ny mark, med nya pass och nya jaktkamrater blir det ändå extra spännande!
  
 
Första jaktdagen regnade det på tvärsen och blåste isvindar.
Det blev lite action direkt på morgonen inte så långt ifrån mitt pass. 
 
Jag kunde höra hundens skall ganska bra.
Men det var fel vilt, så det blev inget mer med det.
 
Efter samlingen postade vi om.
Regnet gav sig och solen visade sig.
 
Nu i september jagar vi bara kalv för att sedan ha huvudjakten i oktober.
 
 
Det var en lugn eftermiddag utan egentligen några upptag att prata om.
 
 
Idag blev det desto mer spännande!
Efter samlingen postade vi om och jag fick ett fint pass på ett litet hygge.
Perfekt sikt!
 
Efter cirka en timme blev det livat i skogen snett bakom mig.
En av hundarna hade fått upp ko och kalv och jobbade som tusan med dem.
 
Jag satt redo med lagom hög puls och önskade högt att de skulle komma ut ur skogsridån.
 
Icke.
 
Hunden valde att släppa till slut och gå tillbaka .
 
 
Men det dröjde inte länge förrän det blev spännande igen!
Den här gången var det en stor tjur som nosade i kanten på hygget.
Jag fick aldrig se den, men spännande var det!
 
Det här bådar ju gott.
Nu spar vi dessa till oktober.
Då ni... 😜
 
 
0 kommentarer publicerat i Jakt
Taggar: Jakt, Jaktlag, Jägare, Järvsö, Naturbilder, Skogen, hälsingland, Älgjakt