Fantastiska dagar!

Ni vet den där känslan när leendet liksom bara ligger kvar.

Oavsett.

Nästan så att man får kramp där bak mot käkarna.
Ett sånt där fånigt leende som man ibland kan se på personer som är mer än nöjda med sig själva.
 
 
Mitt leende är väl kanske inte ta miste på?
 
Så nöjd och glad efter min jaktdag i måndags med Leonard Knutsson på Annelunds Gård!
 
 
 
 
Jag tog seden dit jag kom och gick på det mesta som Leonard sa.
Han är en fantastisk läromästare och känslan att få skjuta sin första fasantupp är magisk.
 
Så krigsmålningen jag fick efteråt bar jag med stolthet! 

 
 
Jag har aldrig provat på roughshooting tidigare.
Jag har ju mest jagat älg... Så att få prova den här jakten med dessa duktiga hundar var verkligen en upplevelse!
 
 
Ren å skär jaktlycka delar man med varandra!
Det är sen länge!
 
Jag sov som en jaktprinsessa den natten med mitt leende fastklistrat över läpparna.
 
Morgonen därpå var så vacker. 
Anders, vår fotograf och layoutare, sov som ett litet barn när jag tvärt väckte upp honom för jag ville ut och fånga ljuset.
 
Han svarade med en tumme upp i sitt meddelande men menade att sängen var för skön....
 
 
 
Morgonpigg som jag är kunde jag inte vänta på honom så jag åkte ut själv, helt på måfå för att hitta någon vacker, avsides väg där jag kunde få fånga den vackra morgonsolen.
 
 
Efter en stund fick jag ett nytt meddelande av Anders som bad mig komma och hämta honom.
 
Bra!
Då fick vi ännu finare bilder med den riktiga utrustningen och inte bara mina mobilbilder... 
 
Jag hade tidigare fått en inbjudan av Elisabeth Hagman från Åstorp, att få jaga tillsammans med Sten Rönnerling vid Rolsberga. Så dagen efter vårt besök hos Leonard på Annelunds Gård, for vi söderut.
 
 
Sten är välkänd inom fågelhundskretsar, kanske då främst med stående fågelhundar.
2009 vann han vorstehklubbens riksprov i elitklassen.
Just fyllda 70 år!
Sug på den ni!
 
Hos Sten bjöds jag på ytterligare en jaktpremiär, andjakt med apportörer.
 
Så roligt!
Jag lyckades även här!
 
 
Så fantastisk gästvänliga de är, Sten och Bodil.
 
De bor i ett fint hus precis vid en liten damm i hjärtat av Skåne.
 
 
Det var ett härligt gäng som vi fick lära känna hos Sten och Bodil.
Alla med lång erfarenhet som de gärna delade med sig av.
 
Efter lunch tog vi nya tag och då blev det fasanjakt med stående fågelhund.
 
 
 
Tänka sig, jag lyckade den här gången också!
 
 
Den här tomhylsan är allt lite speciell.
Det är nämligen tomhylsan från min allra första fasantupp som jag sköt hos Leonard på Annelunds Gård i måndags.
 
Jag har sparat den och jag ska fundera ut vad jag ska göra med den. Något ska jag göra, helt klart! För det var ett minne jag kommer bära med mig!
 
Jag är så tacksam för alla underbara människor jag har äran att få träffa och lära känna egenom jakten.
Många av dem förblir vänner för livet!
 
Tack!🙏
 
En kommentar publicerat i Jakt
Taggar: Allt om Jakt och Vapen, Andjakt, Annelunds Gård, Fågeljakt, Jakt, Jägare, Roughshooting, Vorsteh
#1 - - Lars:

Otroligt fina naturbilder. Själv skriver jag om en tid då jakten var nödvändig för överlevnad - idag kanske den mer är ett sätt att bedriva naturvård

Svar: Tack! Ja, det är nog den biten som är den största för mig - naturupplevelsen. Sedan har vi jägare en viktig uppgift, precis som du skriver vilt- och naturvård.
Katharina