Lycka!

Tänkt dig att höra ditt barn säga att hon inte vill leva längre. Tänkt dig att få höra en liten 7-åring önska att "få börja om sitt liv" för hon vill inte leva det livet längre. Just de orden har jag fått höra. Det kan få vilket föräldrarhjärta som helst att gå i tusen bitar.
 
 
Det är nog inte förrän nu som vi båda kan se och förstå vad Stina har gått igenom. Hur vuxen hon blev mentalt. Hon blev "en gammal själ" när hon blev sjuk.
Tappade den spontana och sorglösa glädjen som ett barn har.
 
 
Idag gjorde hon premiär på hästryggen sedan operationen.
Som hon har längtat efter det här.
Mer än hon själv kunde föreställa sig.
 
 
Jag känner knappt igen henne. Hon är ett helt annat barn.
Glad, sprallig, pratglad, busig, tuff och modig.
 
Det blir så uppenbart att hon har mått ganska dåligt i sin lilla själ under de senaste året.
 
Innan operationen så var hon ganska "fessig" och ville helst inte rida själv. Vågade inte riktigt ta för sig i stallet.
 
Idag fick jag knappt vara med överhuvudtaget!
Där stod jag lite paff över att hon leder in sin lilla favorithäst, Storm, själv in i ridhuset.
 
 
Jag blev lika paff av att hon säger åt mig att hon vill mocka själv (grepen är längre än henne!) och tömma skottkärran. Att hon med sitt lilla trasiga ben, kämpar iväg en proppfull skottkärra tillsammans med kompisen Tindra.
Jag står kvar i stallet och får lägga band på mig för att inte ta över och köra skottkärran åt Stina till gödselcontainern.
 
Jag ser henne kämpa, ta små pauser i stallgången med den tunga och överfulla skottkärran, men ändå fnittra och ha så himla skoj med sin kompis.
 
Hon haltar.
Hon kämpar.
 
Hon är så lycklig och glad!
 
 
Det är svårt att förklara för att ni ska kunna förstå känslan.
Det är svårt att förklara den glädjen jag kan se i henne nu.
Små saker, men så stora i hennes liv, i våra liv.
 
 
När hon sen får avsluta stalldagen tillsammans med sin kompis med lek, filmmys och lördagsgodis.
 
Det är ju precis så det ska vara!
Sorglöst och roligt.
 
Mitt hjärta är så lättat.
Jag skulle kunna pussa hela världen. Kanske till och med Putin och Trump! (HA HA HA, då fattar ni va´?)
 
Det här är ren och skär lycka!
0 kommentarer publicerat i Familj
Taggar: Barn, Hästar, Ljusdals Ridskola, Lycka, Perthes, Perthes Sjukdom