Lite Vasalopp ändå!

Tanken var ju att jag inte skulle åka något Vasalopp i år. Det för att Stinas planerade operation skulle förmodligen krocka med evenemanget så därför valde jag att stå över i år. Det med en smula ångest. Det är ju något galet med det där... jädrigt långt, fruktansvärt jobbigt och kräver en hel del förberedelser. Ändå är det också en slags skräckblandad förtjusning runt hela Vasaloppsapparaten som gör att man vill göra om det.
 
 
I onsdags kväll stod jag i duschen när min man kommer in och undrar vilken tid jag hade på fjolårets Vasalopp.
-Hm... jag åkte väl på sju och något, typ sju och fyrtionågonting, tror jag. Hur så?
Jag fick inget svar för han hade redan försvunnit ut ur duschen.
 
 
När jag kom ut ur duschen så säger han;
-Jo, du det är nog en tjej som kommer ringa dig snart.
Mer än så hann han inte säga förrän min mobil ringde.
-Hej, Hanna heter jag och jag har träffat din man en gång...
 
?
 
Det visade sig att Hanna hade efterlyst en åkare på Facebook till deras stafettlag i stafettvasan och min käre make hade sett det. Han hade anmält mitt intressse. Utan min vetskap.
Jag skulle alltså åka till Mora dagen därpå med ett gäng på 20 personer, fyra lag och inte en kotte av dessa som jag träffat tidigare eller på något sätt visste vilka de var!
 
 
Jag skulle tävla för Aleris Bollnäs lag 3. Fullständigt oförberett. Inte alls tränat för detta men...
Jag fick mig en mössa, en nummerlapp och ett chip. Boendet var redan fixat så det enda jag själv fick stå för var skidor och ork.
Jag fick äran att ta första sträckan på 24 kilometer, passera Smågan och sedan växla till Sebastian i Mångsbodarna.
 
 
Det var rätt kyligt i Berga By i Sälen vid starten. Dryga -20 till en början. Men de flyttade fram starten en och en halvtimme så den hann stiga till -18 innan vi drog iväg.
Jag och Hannas man Mattias passade på att värma oss i Stadiumtälten tillsammans med några andra åkare.
 
 
 
Jag hade tre underställ på mig. 
 
 
Men vi höll oss varm i startfållan med lite Friskis & Svettis gympa.
 
 
Jag hade fantastiska skidor. Lagom mycket fäste och ett bra glid! Otroligt tacksam över att Uffe Persson kunde fixa mina skidor med så kort varsel!
 
Det blev en väldigt trevlig dag i fädrens spår. Jag fick lite Vasaloppskänsla och träffa ett helt gäng med härliga människor!
 
Av 2448 startande lag, kom vårt lag på 474:e plats på 6 timmar och 40 minuter.
Tusen tack Aleris i Bollnäs för att ni gav mig förtroendet att vara med i ert stafettlag!
0 kommentarer publicerat i Träning
Taggar: Stafettvasan2018, Vasaloppet, Vasastafetten2018