Bäste dräng reder sig själv!

-Hörru gumman, skulle vi ta en kväll så du får lära dig att ploga bort snön med plogbladet?
 
Åh, ni hör ju? Hur tråkigt??! 
 
 
Motsträvigt och med på lite dåligt humör gav jag vika för Mr.P´s förslag om att lära mig ploga bort snön med plogbladet. Han åker på jakt några dagar på bortaplan och under dessa dagar skall det visst bjudas på snöstorm. Tackarrrrrrrr!
 
Fast jag har alltid varit bra på att klara mig själv. Jag löser det mesta. Jag har nog alltid haft det som måtto att aldrig bli beroende av någon annan. "Bäste dräng reder sig själv"
 
 
Jag har ju skottat i alla år. Det har fungerat fint. Förstår inte varför jag helt plötsligt måste köra bort snön med fyrhjulingen?
 
Så klart är det ju mycket jobbigare att skotta hela gårdsplanen, men jag har mest sett det som att förena nytta med nöje. Ett nätt, litet styrkepass.
 
Men va tusan? Ska det vara så svårt?
 
Efter en snabb lektion i hur man skall dra i spakarna, hur man kör bort snön från gården på bästa sätt, vart jag ska lägga all snö och vad jag inte skall göra (ha av vajern till plogbladet, backa med plogbladet nerfällt, köra på något som till exempel parkerade bilar).
 
 
Joråsåatte...
 
Efter lite backande fram och tillbaka fick jag till slut in någon form av snits på att vinkla plogbladet rätt och få undan snön från gårdsplanen. Dessutom på ett rätt snyggt sätt om jag får säga det själv! (Så klart inte att mäta sig med Mr.Perfects sätt!!!)
 
Nu får han mer än gärna åka bort några dagar. Nu kanske det där lät lite tokigt, jag menar mest att jag unnar honom att åka iväg på jakt, precis som jag vet att han unnar mig. Men nu kan det få komma lite snö så jag kan få ut och ploga med plogbladet! Kom igen, ba! 
 
Tjejerna och jag ska passa på att mysa de här dagarna.
Snart är det min tur att åka bort några dagar på jakt.
 
Kanske jag ska lära honom något inför de dagarna. Så jag vet att han klarar sig?
2 kommentarer publicerat i Allmänt
Taggar: Fyrhjuling, Ploga, Plogblad, Snö, Vinter, järvsö
#1 - - Josefin:

Händig kvinna där ja!
Det lät ju roligare att ploga med fyrhjuling än att kämpa med en jäkla snöskyffel ;D

Svar: Ja men jädrar! Nyss inkommen från att ha plogat både vår gård OCH grannens! Huuur bra är jag inte? Lite mallig får man vara när man lär sig nya saker, eller hur? :-D
Katharina

#2 - - Marcus Woxther:

så fin blogg :)

Svar: Men tack och detsamma! :)
Katharina