Jag har bestämt mig...

... för att bli en bättre människa. Klyschigt va? Men på riktigt. För en tid sedan bestämde jag mig för att bli en bättre människa för min egen skull. För att jag själv ska må bättre.
Ni vet de här människorna som man har runt sig som alltid är sura, bittra och lite avundsjuka på andra. Såna som tar energi och som äter upp allt roligt. Såna som man går och muttrar över och som man bemöter på ett lika trist och avskyvärt sätt.
 
 
 Jag märkte att jag genom att försöka vara likadan tillbaka och ville förändra dessa människor gjorde mig än mer olycklig och irriterad.
Jag tror inte ens att jag märkte det själv. Det bara rullade på. En gammal vana. Totalt meningslöst!
Den enda som mådde ännu sämre var ju jag.
 
 
Så jag bestämde mig för att bemöta detta sura, bittra och trista med helt andra vapen.
Gissa om jag mår mycket bättre?
Gissa om det fungerar då?
 
 
Efter fredagens frukansvärda terrorattack har det blivit än mer tydligt hur jag vill leva mitt liv, hur jag vill vara som person och medmänniska, hur jag vill må som människa.
 
Det är bara jag själv som är ansvarig över mitt eget mående.
Det är bara jag som kan bestämma hur jag ska bemöta min medmänniskor. 
Jag har bestämt mig att inte låta mig påverkas.
Jag har bestämt mig för att bli ett bättre jag.
 
 
Jag har också bestämt mig för att jobba med mina dåliga sidor.
Tro mig... dom är några! Men jag är medveten om dem. Jag säger inte att det är lätt, men jag är medveten om dem och då har jag ändå kommit en bit. Jag har ju så klart en lång väg kvar. Jag tror faktiskt inte att man någonsin kan bli klar med ett sånt uppdrag.
 
 
Fredagens fruktansvärda terrorattack gjorde det hela än mer tydligt. 
Min familj är det absolut viktigaste för mig.
Mina nära och kära.
Det är efter en sån här kris man inser vad som egentligen är viktigt. Att vi alla är medmänniskor. Att vi alla har ett stort ansvar att vara det bästa av sitt jag.
 
 
Jag hoppas att alla genom denna handling kanske stannar upp och lyfter blicken lite. Lyfter den ifrån sitt egna ego, ser lite objektivt och öppnar sina sinnen för förändring.
 
 
Tänk om vi alla kunde öppna sinnena och sudda bort dessa osmakliga egenskaper så som bitterhet, avundsjuka och missunsamhet.
 
 
Alla skulle må så mycket bättre. Vi skulle kunna lyfta varandra vid framgång.
Vara glada för varandras framsteg och hylla varandra.
 
 
Jag har bestämt mig i varje fall.
Jag ska bli en bättre medmänniska.
Jag ska verkligen se till att jobba med mina dåliga sidor.
 
Har du bestämt dig?