Älgjakt del 1.

Så var första delen älgjakt över. Må säga att den var inte riktig sig lik från de jakter jag varit med på hittills. Mycket för att de första 3 dagarna var väldigt lugna. Vi brukar i regel skjuta första dagen innan kl 8.
 
 
Fast jag har ju kanske blivit lite bortskämd också? Jag har fått skjuta 3 år i rad. I stort sett på första dagen. I år blev det inte så...
 
 
Men det gör faktiskt ingenting. Att jag fått den äran och turen att skjuta 3 älgar, ser jag som en rejäl bonus. Jag är så nöjd att få tillbringa några dagar i september med dessa härliga människor i skogen och att varje morgon känna samma spänning och förväntning när man sätter sig på sitt pass.
Det är väl härligt det?
 
 
I år var det premiär för våra barn att följa med. Så himla kul. Den lilla... ni vet "The Princess" tyckte väl att det var halvskoj. Så länge det fanns fika kvar i matsäcken var det väl skapligt, men sen...
 
 
 
 
Dom här två däremot har varit ljuvliga att ha med sig ut i skogen och på pass!
Som det låter nu skall de läsa Jägarskolan och ta Jägarexamen.
Vi får väl se?
 
 
Hur som så har de i varje fall inte blivit avskräckta - tvärtom. Och ändå blev det inte skjutet något de dagar de satt med.
 
 
 
"Åh, asså??! Shit, va tungt??!"
De fick testa att hålla i bössan och kika i siktet. Mer än så fick de inte prova den här gången.
 
 
4 och sista dagen idag för älgjakt del 1.
Jag sa till Svärmor innan jag släppte av henne vid sitt pass, att idag skjuter vi älg. Jag känner det på mig. Mycket för att det är så dimmigt så älgen tror att vi inte ser den!
Jag hade i stort sett noll sikt vid mitt pass som kallas för busskuren.
 
Efter ca 30 min vid mitt pass hör jag två smällar. Jag visste också att Dacke hade tagit upp älgspår lite längre ner, så jag gissade på att det kanske var Johan som skjutit eftersom han går med hunden.
 
 
Men nej, älgen hann upp förbi Peter och där blev det stop!
 
 
Kul!
En liten tjur blev det.
 
 
 
Barnen har varit med på allt och jag gillar det verkligen. Det är bra att de vet vart köttfärsen till Tacosen kommer ifrån.
Malin brukar klaga på att vi handlar för lite ekologiskt.
Det här mina vänner, är ekologiskt om något!
Jag har förklarat det för henne att det kött vi äter är bättre kött än du någonsin kan handla i någon affär i hela långa Svealand. Ekologiskt så det skriker om det. ;)
 
 
Nu bryter vi jakten för några dagars jobb, så tar vi nya tag till helgen.
Jag ska inte sticka under stolen med att gärna vill att älgen kommer förbi mig nästa gång.
 
Fast innan dessa har jag en del andra saker att ta i tu med...
Wish me luck!
 
 
0 kommentarer publicerat i Jakt
Taggar: Barn, Jakt, Jakthund, Skogen, Älgjakt