Stina ber om ordet!

Här kommer en vädjan till er föräldrar som har barn på Nybo Skola ifrån Stina. Snälla - lämna handikapparkeringen fri. Låt oss förklara hur våra hämtningar och lämningar ser ut så kanske ni respekterar att vi behöver den platsen för att underlätta vår situation lite...
 
 
Stina var fram till i våras en frisk och helt vanligt liten 7-åring, förvisso men prinsessfasoner och en järnvilja och lätta humörsvängningar.
Så drabbades hon tyvärr av Perhtes Sjukdom. 
Perhtes sjukdom innebär, enkelt förklarat, att hennes vänstra höftkula vittras sönder pga syrebrist i skelettet.
Det här innebär att hon är beroende av kryckor och rullstol.
Vintertid är det tufft för en liten 7-åring att ta sig fram på kryckor i djup snö. Det är tufft för vilket barn som helst att ta sig fram på kryckor oavsett väder och vind.
 
 
Våra mornar börjar som hos de allra flesta barnfamiljer med väckning av sömndruckna barn, frukost och påklädning. Men vi bär vår 7-åring nerför övervåningen. Jag bär henne på ryggen eftersom hon inte är en lätt 1-åring längre. Det underlättar.
 
 
Jag lyfter henne till köksbordet för frukostintaget. Sedan tar hon kryckorna, om hon är pigg nog och inte har ont, in på toaletten för morgonbestyren. Om inte - alvedon och lite tröst för smärtan i höften. Tänk er massor, massor av små frakturer i hela höften...
 
 
Sedan packas ryggan precis som i alla andra familjer med frukt, plastpärm och ombyte. Vi packar också med två par kryckor. Ett par för inomhusbruk och ett par för utomhusbruk med broddar på.
En rullstol ska också med. Den använder Stina om hon får ont, inte orkar riktigt eller när klassen ska gå på lite längre promender.
 
 
Egentligen vill hon inte använda rullisen alls. För hon vill ju vara som vanligt. Hon vill ju vara som förut. Hon vill ju vara som alla andra.
Så hon sliter på med kryckorna...
 
 
Nu väntar hon på en operation i Uppsala. Då kommer hennes behov bli ännu större och vi kommer bli ännu mer beroende av hjälpmedel och anpassade parkeringsplatser.
 
Så alla ni föräldrar som tycker att det är långt att gå med all er packning från parkeringen på skolan. Tänk en gång till. Var glad för att du har ett friskt barn som kan gå av egen maskin, som kan hoppa, skutta, cykla, springa, dansa, hoppa studsmatta, åka slalom, åka längdskidor, åka skridskor, rida, spela fotboll... ja ni ser, listan är oändlig på saker som Stina inte längre kan göra.
 
Jag ber er, för Stinas skull - lämna handikapparkering fri.
 
 
#1 - - My Little Crafty Life:

Fattar inte varför folk ska ställa sig på handikappsparkering (eller familjeparkering när de inte har barn, även fast det inte är lika illa) när de inte behöver det. Vissa är fruktansvärt lata..

Svar: Ja, verkligen? De borde ju få en "skämsstrut" på sig när de går därifrån... ;)
Katharina

#2 - - Matilda:

"Lathet är inget funktionshinder", ett helt perfekt uttryck som bör stå på varje parkeringsruta. ;)

Kan kort och gott bara hålla med dig. Efter ett tag på kryckor hamnade jag själv i rullsol som tioåring och det där med att få tillgång till handikapp platserna är nog ett oändligt bestyr, oavsett om det är skola eller allmänna platser. På skolan jag gick så som liten fanns det inte ens någon handikapp parkering på nära håll (var väll ca 200m att gå/rulla och jag var väll inte i det skicket att ta mig den sträckan då) och tanken på att mamma skulle köra fram bilen över hela skolgården var inte heller så kul, men jag gick alltid den biten ändå.
Nu på senare dar, när jag själv har körkort och bil, är det där med handikapp platser fortfarande ett problem. Vet inte hur många gånger jag blivit in parkerad så att jag inte kunnat tagit mig in i bilen eller hur många gånger man fått åka runt halva stan för att vänta på att den där lata damen ska flytta bilen från handikappen utanför köpcentrumet.

Kriga på för er parkering, folk måste lära sig..

Svar: Ja, det är ju bedrövligt att man ens ska behöva ryta till?! Hoppas att du slipper kriga!
Katharina

#3 - - Aisha Muhammed Ahmed:

Jag håller med om det du säger.

Svar: Tack!
Katharina

#4 - - Roger:

Välkommen till nya samhället och Sverige där folk skiter i allt och är självupptagna och har ett stoort EGO tyvärr, jag vill ha och jag vet, jag vill ha.............

Svar: Ja, trist....
Katharina

#5 - - Erica:

Tyvärr är det allt för vanligt att folk ställer sig där de egentligen inte borde stå för att underlätta för andra.
Jag hoppas att de tar åt sig, annars kanske be personalen att skriva ut papper och hänga på dörren eller ge de andra barnens föräldrar ett papper med information.
Kram på er. :)

Svar: Ja, personalen är ändå helt fantastisk må jag säga. De är de som har fixat skylten med en bild på Stina när hon hytter med näven. :)
Katharina

#6 - - Anonym:

Såå fint alltså sluta ställa er på handikapps parkering. Tänk på Stina

KRYA PÅ DIG STINA!!!!(:(;

Svar: Tack! <3
Katharina

#7 - - Jasmine:

Vilket fint inlägg! Bra att du uppmärksammar problematiken och syftet med parkeringsplatser anpassade för just Stina och andra i hennes situation.
Fortsätt kämpa på och ta vara på varandra!
Kram

Svar: Tack! :)
Katharina

#8 - - Cecilia:

Önskar att du inte hade behövt lyfta det här, men med tanke på att det behövs - bra att du gjorde det! Förhoppningsvis kan det här bidra till mer förståelse.

Svar: Tack, ja det är trist att man måste behöva skriva det ens... :)
Katharina

#9 - - Jaana Storsveden:

Oj oj! Bra skrivet! Det här ämnet borde tas upp ofta. Har levt med detta problem i 16 år. Har en son i rullstol. Jag har slutat att säga till vissa personer som står på handikapplatsen. De är inte värda min luft. Vissa blir ju så arga när man säger åt dem. Jag tar bilder med mobilen, gärna när personerna som äger bilen är på väg in eller ur, naturligtvis på reg.skylten. Jag har funderat på att ha en blogg med bara sådana bilder, men det finns viktigare bloggar. Hoppas ni får ordning på åtminstone eran parkering. Ha det gott!

Svar: Tack, trist bara att man ska behöva skriva det. Lycka till med din kamp! :)
Katharina

#10 - - JUNITJEJ:

Att detta inlägg ens måste skrivas. Jag förstår inte hur man kan ta en handikappsparkering om man är helt frisk. Hur svårt är det att gå några extra meter om man är fullt rörlig?! Man ska respektera att handikappsparkeringar är till för de som faktiskt använder rullstol eller på något sätt har ont någonstans i kroppen.

Svar: Punkt! Precis så känner jag också... att man ens ska behöva skriva ett sånt inlägg?
Katharina