Järvmilen

Imorse vinkade jag av Johan och Stina som begav sig upp till Nyland och Höga Kusten för att förbereda inför helgens mässa. Ett par timmar därefter vinkade jag av Ebba, Jonas, Malin och Ester. Men den resan tog bra mycket längre tid än beräknat med en pyspunka och en lite för tung släpvagn. Men efter lite småpanik och strul, fick vi byta släp och packa om i det nya. Det gamla står kvar här nere och skall förhoppningsvis vara i ett bättre skick så jag kan ta med det upp på onsdag...
 
 
 Men när jag hade vinkat av dem (igen) så blev huset så tomt. Jag hade ju redan i tidiga ottan tvättat och hängt all tvätt, damsugit och plockat. Gräsmattan klippte jag i går kväll...
Jag är inte alls bortskämd med "egen tid" så här, men när jag väl får den så kan jag inte ta till vara på den. Jag har så svårt att bara ligga på rygg och njuta, kanske läsa en bok som jag aldrig annars hinner? Men nej, jag får inte ro till det och mitt samvete säger att jag borde göra lite nytta än att bara ligga på rygg!
 
 
Men att klämma in ett lite träningspass mellan mina göromål fungerar extra bra när jag inte behöver ha dåligt samvete för att jag inte hinner med barnen. Det är ju också en av anledningarna till varför jag tränar i ottan när alla andra sover. Plus att jag är lite morgonpigg också. Det ska jag ju inte låta vara osagt.
 
 
Att springa Järvmilen är kul och utmanande. Rejäla backar och en ganska krävande terräng på sina ställen. Att avsluta milen med "Trappstigen" är tamejfan tortyr!
 
 
 Sista biten kommer man ifrån norrsidan på slalombacken och springer över backen en bit ner i "Skolbacken" och "Parken" för att sedan runda upp igen genom "Trappstigen". Man lurar sig själv när man ser fram emot nerförs backarna... det är minst lika jobbigt eftersom de är så branta och har en ganska ojämn terräng med bitvis lös sprängssten, skogsstig med rötter och löst grus. Man kan liksom aldrig slappna av och låta benen bara rulla på.
 
 
Den är riktigt slitig och tuff. Men också fantastisk rolig! Ni som inte har testat den ännu - gör det. Om man inte vill/orkar springa, kan man med fördel gå den som en vandringsled.
 
Nu ska jag fortsätta att sakna och längta efter min familj.
 
Kram på er!
 
0 kommentarer publicerat i Träning
Taggar: Järvmilen, Löpning, Salomon Trail, Trailrunning, järvsö