Smarriga recept som överraskar!

Jösses, som vi har donat i helgen. Skönt att få undan lite. Veckorna är ju så späckade ändå med jobb från morgon till kväll så helgerna får liksom bli de dagar så vi tar igen alla måsten och får undan det som hänger över. I varje fall kan man ju börja beta av lite ifrån listan...
 
 
Johan kom ifrån hem i fredagskväll med lite mat till familjen...
HA HA HA! Han hade varit nere på jakt på ett par öar i Mälaren. Riktigt häftg jakt, så det blir nog ett maffigt reportage i "Min Jakthund" vad det lider.
 
Jag fick den härliga uppgiften att ta ur fasanen.
"Det är ju bättre att du gör det som kan det..."
 
Så lätt han gör det. Liksom lägger fram det som om jag vore en mästare på detta och jag går på det. Varje gång! Fast å andra sida så sitter faktiskt kunskaperna kvar skapligt sedan kursen när jag tog Jägarexamen.
 
 
Yosh fick ju träna lite innan också... :)
 
 
Voalà!
Ingen av oss har tidigare ätit fasan än mindre tillagat någon.
Vi tänkte oss en förrätt på fasan för att sedan tillaga en krämig pasta med kycking. Mest bara för att göra något nytt.
 
 
 
Johan fick stå för förrätten så gjorde jag varmrätten.
Han stekte fasanbrösten i smör för att sedan gå färdigt i ugnen på låg värme.
Därefter lade han dessa ljumma fasanbitar på en bädd av äppelbitar, bacon och krutonger. Sedan ringlade han en fin balsamico över hela härligheten.
Jösses!!!
Både barn och vuxna tyckte att det var utsökt!
 
 
Kycklingen rullas in i grillkrydda. Stimla en purjolök och två vitlöksklyftor.
Fräs kycklingen i olja. Ta upp den och fräs sedan grönsakerna några minuter för att sedan lägga i kycklingen och fräs tillsammans. Krydda med färsk rosmarin.
 
 
Koka färsk pasta.
Blanda i kycklingblandningen i pastan och häll i ca 2 dl (eller efter smak å tycke) creme fraiche.
Toppa med parmesanflagor.
 
 
Ja men jösses!!! Jag rekommenderar detta med varm hand. Alla åt och njöt av dessa underbara smaker. Så fantastiskt gott. Detta avnjöts tillsammans med ett rött vin. Gissa om det höjde det ännu mer?
 
 
 
 
 
 
 
Någon snodde någons Kinderägg tidigare under eftermiddagen. Vi nämner inga namn. Säger bara så här att denna någon fick också stå ut med att ta en dusch tillsammans med småmattarna.
 
 
Det fanns ju någon i denna trio som kände att hämnden var ljuv...
HA HA HA!
 
 
Första advent och bak och pyssel i vårt kök till toner av julmusik.
Jag bara älskart!
 
 
 
 
 
 
Så himla mysigt och det luktar ju så gott! Förra året bakade vi nog 3 omgångar med lussekatter. Är det något tjejerna gillar så är det lussekatter! Desutom brukar det gå åt en del på våra äventyr. :)
 
 
 
Nu är lussebullsbaket klart och jag har ställt in älgsteken i ugenen. Tillagad med mycket smör och kärlek.
Hoppas att ni alla har en fin 1:a advent!
 
0 kommentarer publicerat i Familj
Taggar: Bakning, Barn, Matlagning, Recept