Fredagsträning med Judit och Towe

Jag gillar verkligen fredagar. Vem gör inte det??? Men att få börja dagen med träning gör fredagen extra bra! Jag kör ju morgonpass kl 07 på Citygym och det är helt underbart att få träna på morgonen. De som känner mig vet att jag är lite smått galen och anser att morgonen börjar strax efter kl 04. :)
 
 
Men vid den tiden tror jag inte att jag fyller salen direkt... Men kl 07 så kommer det alltid en gäng glada deltagare som är sugna på lite morgonträning i form av Bodystep. Jag kommer således på jobbet överlycklig och fullproppad med endorfiner. Bra va´?
 
Idag hade jag en träningsdejt med Judit och hennes kusin Towe. Towe är kul. Jättekul. Hon är liksom mjukare än Judit, skulle man kunna säga. Lite snällare kanske? Fast idag så jag likheterna mellan dessa två kusiner. Jäklar vad Towe hade mycket av Judit i sig! Mer än jag kunde ana!
 
 
Vi började med intervaller på löparbandet i ca 30 min. Judit höll ut bra men kurkade på sista intervallen, å andra sidan så har hon tränat bra den här veckan så det är hon nästan värd...
Men Towe hann berätta ganska tidigt av konditionsdelen att hon minsann hade håll!
 
Intervallerna som vi körde idag är ganska enkla men rätt effektiva när man har lite ont om tid. Lätt jogg i 5 min, öka 1 hastighet och fortsätt i 5 minunter, öka 1 hastighet och fortsätt i 5 minuter, på 6:e minuten öka 1 hastighet och spring 1 minut, vila 1 minut, öka 1 hastighet spring 1 minut, vila 1 minut, etc, etc.
 
När vi skulle öka hastigheten inför sista 5-minutarn, så fråga Towe lätt ansträngd;
 
"Aha.. flås... flås... hur länge ska vi springa här då?" (nivå 10)
 
"Va??! I fem minuter??!" utbrister Towe med uppspärrade ögon. "Det ... flås ... kommer jag ... flås flås.. aldrig klara!"
 
"Joho, kom igen nu. Andas mer och prata mindre!"
 
 
Efter intervallerna fokuserade vi lite på biceps och triceps. Towe berättade för mig glatt att hon har vänt på den där finurliga och rätt lagoma metod att hålla en nyttig nivå på veckodagarna och äta lite gott på helgen.
 
"Nä men asså, jag kör ju nyttigt på helgerna och så moffar jag på veckodagarna. Smart va´?"
 
 
Jag önskar jag kunde återberätta alla underbara kommentarer som dessa kusiner lägger av under ett träningspass. Jag tror att vi garvade magmusklerna i form mer än vi tränade dom!
 
 
Judit tog fram pilatesbollen och körde ett par härliga core-övningar som hon ganska snabbt berättade för Towe att hon också strax skulle få smaka på dem!
 
En bild säger mer än tusen ord... 
 
 
"Kom igen, fokusera nu, Towe!"
 
"Määäään, du kan fokusera du!"
 
 
 
"Om du bara koncentrerar dig och sluta prata så fungerar det säkert bättre..."
 
"Men du pratar ju med mig??!"
 
"Men du behöver ju inte svara? Var bara tyst och försök fokusera!"
 
"Åh, man får inte göra någonting!"
 
 
Efter några försök fick hon faktiskt till det, tro det eller ej!
 
 
Som sagt, fredagsträningar är underbara!