Undvik skador - välj rätt träningssko!

 
Dessvärre så märks det tydligt nu när träningstrenden är hög, vilket är sig är suveränt, att utseendet på träningskläderna spelar än större roll än egenskaperna.
 
Jag ser tyvärr alltför ofta deltagare på mina egna pass, men även runt om mig på andra pass och gym, att man helt väljer träningsskor efter färg, märke och trend.
 
Jag är otroligt noga just i valet av skor. Förmodligen lite extra noga eftersom att behöva avstå helt ifrån den man älskar mest, egentligen inte är ett alternativ för mig. För att mina ben ska hålla, framför allt nu när jag precis håller på att läka ifrån min stressfraktur, så måste jag ABSOLUT se till träningsskons egenskaper före utseende och trend.
 
För mig så föll valet på en Nike Lunarglide 4 med dämpning som klarar av Bodystep. (Självklart har jag en helt annan sko till löpträningen!)
 
 
1299:-
 
Kanske inte mitt första handsval när det gäller utseende - egentligen. Men sånt får man lägga lite till sidan när man har tänkt att träna en del...
 
Är man okunnig och kanske en smula ovan, jag ber Er - handla INTE över nätet utan be om hjälp av kunnig personal direkt i butik!!!
 
Bra att tänka på inför sitt val av sko:
 
  • Ändamål
  • Fotvalv
  • Hälkappa
  • Vridstyvhet
  • Dämpning
 
Just det här med fotvalv är en jätteviktig sak. Har man högt fotvalv bör man ha en sko med mycket dämpning. Lågt fotvalv, en sko med stabillitet.
Att kolla fotvalvet kan man själv göra med ett enkelt våttest (blöt foten och gör ett avtryck på blankt papper). Eller så kan man få gjort det i sportaffären.
 
Ge inköpet lite extra efter tanke!